|
Jak
powinien prawidłowo przebiegać rozwój mowy dziecka?
Rozwój
mowy
nie u wszystkich dzieci przebiega jednakowo: u jednych szybciej, i te
dzieci
zaczynają mówić wcześniej, u innych zaś wolniej, co
przejawia się późniejszymi
początkami mowy i wolniejszym przyswajaniem
wymowy pewnych głosek. Różna może
być kolejność pojawiania się
poszczególnych głosek w trakcie rozwoju mowy. Stopień
rozwoju mowy w danym momencie
zależy od różnych czynników. Do
najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz
wpływ środowiska i
odpowiednia symulacja.
Możesz sam
wstępnie sprawdzić poziom rozwoju mowy swojego Dziecka,
zapoznając się
z poniższą tabelą.
WIEK DZIECKA
|
MOWA
DZIECKA
|
Pierwszy
miesiąc życia
|
Dziecko
komunikuje się za pomocą krzyku.
|
2.–3.
miesiąc życia
|
Niemowlę
zaczyna wydawać przypadkowe dźwięki jest to tzw. głużenie
albo gruchanie.
|
Ok. 6. miesiąca
życia
|
W drugiej
połowie pierwszego roku życia obserwujemy gaworzenie
czyli powtarzanie usłyszanych dźwięków.
|
1.–
2. rok życia
|
Dziecko używa
wszystkich samogłosek: a, o, e, u, i, y.
Wymawia
następujące spółgłoski: p, b, m, t, d, n, k, ś czasem
ć, pozostałe spółgłoski
zastępowane są innymi o zbliżonym miejscu artykulacji.
Dziecko
upraszcza grupy spółgłoskowe, wymawiając najczęściej
pierwsze sylaby lub końcówki.
Z końcem
pierwszego roku życia pojawiają się pierwsze wyrazy: mama,
tata, baba.
|
2. –
3. rok życia
|
W mowie dziecka
pojawiają się proste zdania.
Dziecko wymawia
wszystkie samogłoski w tym również nosowe ę,
ą, chociaż w jego mowie mogą występować odstępstwa,
np. zamiana samogłosek a=o; e=a; i=y.
Dziecko wymawia
następujące spółgłoski:
w, f, wi, fi,
ś, ź, ć, dź, ń, l, li, k, g, ch, ki, gi, chi, j, ł, s, z, c, dz.
Zwiększa się
liczba wypowiadanych słów. W wieku 2 lat jest ich około 300,
w wieku 3 lat ok. 1000.
|
4. –
5. rok życia
|
Pojawia się
głoska r oraz głoski sz, ż, cz,
dż, choć mogą być jeszcze wymawiane jak
s, z, c, dz.
|
5. –
6. rok życia
|
Utrwalane są
głoski: sz, ż, cz, dż
Mowa dziecka
jest w zasadzie zrozumiała. Głoska r
powinna być już wymawiana
U dzieci
sześcioletnich mowa powinna być już opanowana pod względem dźwiękowym.
|
|
|
|
|