Ocena
rozwoju psychoruchowego od 1 roku życia
Na badanie oceny
rozwoju psychoruchowego kieruje neurolog dziecięcy lub pediatra w celu oceny
poziomu rozwoju dziecka tak pod względem ruchowym, intelektualnym oraz
społecznym. Podczas badania ocenie podlega także rozwoju mowy czynnej i
biernej. W wyniku przeprowadzonej oceny rodzic uzyskuje informację o poziomie
rozwoju dziecka i w razie potrzeby o
sposobie stymulacji rozwoju w celu poprawy jego dynamiki.
Ocena poziomu funkcji
intelektualnych
Prośba lekarza o zbadanie funkcji intelektualnych jest
jednym z najczęstszych powodów kierowania dziecka do psychologa. Ocena rozwoju
poznawczego może mieć istotne znaczenie zarówno w procesie diagnozy jak i w
planowaniu działań terapeutycznych, które mają na celu poprawę funkcjonowania
dziecka.
Lekarz najczęściej oczekuje, że po konsultacji
psychologicznej uzyska precyzyjną informację na temat możliwości
intelektualnych dziecka, wyrażoną w jednoznacznym wskaźniku liczbowym, który
będzie można porównać z wynikami kolejnych badań a odniesienie go do norm
pozwoli ocenić stopień ewentualnego opóźnienia rozwoju czy też szanse na
powodzenie w wybranej szkole i zawodzie. W wielu wypadkach oczekiwania te nie
zostają spełnione, a interpretacja uzyskanych wyników badań nastręcza wiele
trudności zarówno psychologom jak i lekarzom. Wynika to zarówno z problemów w
adekwatnym zdefiniowaniu inteligencji , jako przedmiotu badania, stosowanych
technik jak i specyfiki funkcjonowania poznawczego (a także ruchowego,
emocjonalnego, społecznego) dzieci chorych.
Diagnoza
neuropsychologiczna
Na gruncie neuropsychologii możliwy jest większy wgląd
w naturę pewnych procesów psychicznych a zwłaszcza percepcji, pamięci, uczenia
się i rozwiązywania problemów. Diagnostyka testów może dotyczyć: lokalizacji uszkodzenia mózgu, określenia
rodzaju uszkodzenia, oceny zmian jakości funkcji psychicznych.
Po
badaniu wydawana jest opinia psychologiczna
W Pracowni Psychologicznej diagnozą psychologiczną zajmuje się Ewa Majchrowska.
|